Thursday 17 October 2013

JATUH CINTA DI TELAGA NENAS

Assalamualaikum para pemancing sekalian...
Kali nie aku nak berceritakan tentang Telaga Nenas...Bukan nak cite pasal tempat die...Tapi pasal port di sini.. Bak kate pepatah tak kenal maka tak cinta, bila dah kenal ibarat makan tak kenyang, tidur tak lena, mandi tak basah..Macam kata Tan Sri P. Ramlee dah terkena penyakit angau...

Mungkin ramai kaki- kaki pancing yang masih belum mengenali tempat nie..Tapi bagi yang dah pernah memancing di sini, tetapi hasilnya kurang memberangsangkan, itu adalah nasib...Kadang2 mungkin hari tu bukan rezeki kita di tempat tu. Bagi kaki pancing yang tegar, mereka faham yang ini adalah lumrah memancing. Tidak semestinya tiap kali pegi mesti nak dapat ikan tul tak...

Ok..jom aku  nak bukak cite pasal Kg. Telaga Nenas nie..Masa nie aku dan adik aku Ikmal plan buat program sendiri iaitu Jalan- Jalan Cari Port Mancing..hahaha...Kami singgah di Kg. Telaga Nenas nie cuma nak bersarapan je..Kebetulan warung yang kami singgah nak sarapan pagi nie betul- betul berhadapan dengan muara.Mula tu rasa biase je. Tengah sedap punyer makan, tiba- tiba mata aku ngan ikmal beralih ke arah sebuah sampan kecil. Dalam sampan tu ada sorang budak umur lebih kurang 14 tahun. terkerjut berok di buatnyer tengok die bawak siakap 5 kilo...Mana tak tebakor di buatnyer..Lepas tu aku dan ikmal merancang untuk bermalam di Kg. Telaga Nenas..Kat sane ade chalet..murah jer...Kami pun sewa RM60 semalam..

Malam menjelang tiba..hati makin gundah gulana...cukup jer time aku dan ikmal labuhkan pancing...sampai ke pagi umpan lansung tak di jamah...last- last kami tido je lar...
bangun pagi nak hirup udara segar,nak cuci mata melihat keindahan muara sekitar Kg. Telaga Nenas..dah lame kan tak hirup udara segar macam nie. Hahaha...ingat nak cuci mata tengok tumbuhan hijau, aleh- aleh mata di pukau oleh Ikan Jenahak  yang beratnya  dalam 5 kilo lebih...Perhhhh..Budak semalam...Semalam baru lepas bawak siakap 5 kilo, pas tu pagi nie bawak jenahak pulak 5 kilo lebih...terkulat- kulat mata aku ngan ikmal tengok nyer...Haaa..ini tak boleh jadi nie..aku pun terus tanyer budak tu kat mana port nie...budak tu pulak nak tak nak jer jawab...die pun tak bagi tau port tu..die terus belah macam tu jer...aku punyer laa bengang..die tak kasi tau port die...tak pe..rezeki tu ade di mana- mana kan..tapi tak baik laa budak tu buat macam tu kan...

Susah- susah sangat aku dengan ikmal cari la port sendiri..Jumpa laa satu port nie...Tengok potensi jugak..Ape lagi melabuh lah mancing..Jam dah pukul 3,umpan tak di sambar lagi..Hati dah rasa layu..Tepat jam 3.30 petang, joran adik aku ikmal melayang ke dalam air...meremang bulu rome beb tengok ikmal lawan ikan...main- punyer main, akhirnya ikan berjaya di tewaskan..tuuu dia...siakap 2 kilo...perghhh puas giler laa...sekor jer dapat hari tu...jadi laa Alhamdulillah..rezeki...rezeki...Kami plan nak pegi lagi..

Kalau diikutkan cerita nyer panjang lagi nie sebab aku dah berulang ke sini hampir tujuh kali beb...Ketujuh- tujuh kali pegi semua tak pernah hampa. Kalau hampa pun bukan sebab umpan tak di jamah..tapi kami kalah bertarung dengan ikan siakap di sini...aku nak bagi tau, siakap kat Kg. Telaga Nenas nie memang cekap putuskan tali..Macam nie laa nak cite panjang- panjang pun nanti bosan pulak korang nak baca kan..di pendekkan cite setiap kali kami pegi ikan yang berlainan yang kami bawak balik...nie tengok kat bawah nie gambor- gambor nyer...

Nie ler hasil- hasil yang pernah kami dapat di Telaga Nenas

Siakap 2 KG

Kurau 2.1 KG

Pari 3.5 KG

Kerapu 2.0 KG

ehmm...itu lah antara koleksi ikan yang pernah di daratkan di Telaga Nenas...Kira sepanjang berulang alik ke Telaga Nenas belum lagi yang menghampakan. Antara kenangan yang lain ialah kami bertiga sama- sama pernah merasa penangan siakap di sini yang agak sukar untuk di tewaskan. Rekod aku sendiri aku pernah terlepas 2 kali siakap, ikmal sekali terlepas dan member aku sharil yang gambar kat atas ni pun sekali terlepas siakap. Si Sharil nie dah lame dah nak ikut pegi port aku nie..Dah banyak kali dah pujuk aku nak ikut ke Telaga Nenas nie. Sian pulak aku tengok aku bawak laa sekali..Tapi rezeki orang baru kan kerapu 2 kilo naik nyer...tapi tak boleh lagi nak kalahkan ikan kurau aku tu..hahaha..mintak maaf yer sharil. Lepas tu member aku nie gian nak pegi lagi tempat nie..hahaha...dah kene badi Telaga Nenas. Tak pe sharil nanti kite plan lagi...berbalik cite siakap tadi..pendek kate ke semua tali kami pernah di gunting oleh sang siakap yang cekap nie..Bayangkan lah tali 30 lb putus..aku pulak penah pakai tali 80 lb pun kene gunting jugak..sendiri mau ingat la haa....Atau mungkin kami kot yang masih belum cukup ilmu macam mana nak bertarung ngan ikan siakap nie..

Ok laa..hingga berjumpa lagi dalam koleksi yang akan datang insyaallah...