Friday 22 February 2013

Jelajah Joran Ke Kelong Paradise Waterfront Resort

Sabak Bernam, Selangor

18 - 19 Februari 2013

        Dari Kiri
 Dr. Asrul(Fotografer), Amir Shah, Shahril, Zakwan, Fitri, Muzaffar, Farid, Hasirul(Fotografer), Redzuan, Mahadir, Ikmal Adha, Zuri(Fotografer)

Saksikanlah klip vedio kami di kelong paradise buat tontonan anda semua...semoga terhibur
Terima Kasih kerana menonton.



Assalammualaikum...Alhamdulillah bersyukur saya ke hadrat Ilahi kerna terlaksana sudah program memancing ke Kelong Paradise, Waterfront Resort Sabak Bernam. Sebenarnya program nie dah lama di rancang iaitu semenjak oktober 2012 lagi. Jangka masa panjang tu merancang. Maklum la program yang sebegini kene rancang dengan rapi..kalau tak bak kate orang perak le...hancor yeop...

Ok le Jom cite pasal nak pegi kelong nie...
Pada mulanya saje tengok- tengok je dalam internet pasal port- port terrrrbaik nak mancing..tiba- tiba terbuka kan blog Kelong Paradise nie...dah puas saya menjelajah dalam blog nie,ati rase terpanggil pulak nak ke situ.Tengok gambar- gambar kat dalam tu pehhh terbakor yeop..saya pun try la sebarkan pada geng- geng mancing saya...Sebenarnya geng mancing kami nie baru je nak menapak..Ahli tak la berapa ramai dalam 12 orang,insayaallah akan bertambah lagi tu....geng- geng kami cukup sporting and semuanya kepala best- best...mane je ajak mancing, rancang baik- baik mesti jadi punyer.caya laa geng...waaa seluttt U all semua..Bila ramai yang dah tengok kelong tu,ramai pulak yang nak pegi...Than dieorang suruh saya yang jadi "mastermain" nyer...Saya pn start la merancang......Orang yang pertama aku tanyer adik aku yang di beijing tu...First time die dengar nak p kelong paradise, die macam tak pecaye tu...sebab kami nie group mancing yang kecil- kecilan orang panggil...tak kan dah nak start main tengah laut kot...Pas tu adik pun dah teruja sangat, so jadiiii.....
Nak tengok tak kelong tu..Nie dia...

Haaa...nie die kelong tu,amacam bro nampak best tak bro...memang terbaik laa bro....ada bran ke...

Ok...dah survey sume harga, pekej so geng- geng pun sume setuju..cume bab hari je tak berape nak cun...sebab ari bekerja...so ramai yang kene ambik cuti...cuba lu pikir bro,bos boleh bagi ke ramai- ramai kuar mancing...Sebab kami nie mejoriti sume bekerja di hospital..tak kan nak tutup hospital kot..sebab yang nak pergi nie ramai bro...
Pas tu saya pun start la buat flyers, edar  and start laa ambik nama para peserta...

Flyer nie laa yang aku buat...cun tak...

Mula- mula yang bagi name agak ramai...27 orang...fuhhh..best giler nie dapat pegi ramai- ramai...adik saya pun bile dengar ramai nak pegi,syok giler die dengar...pas tu tiba- tiba pulak timbul idea dari adik saya...apa kata kalau buat mini tournement...wuuiitt...belum selesai bab nak cari orang nak pegi, dah nak plan buat pertandingan le pulak...tapi saya fikir ok juga...Than saya plan la dengan ahli- ahli lain...sume kata OK je...tapi nak kene fikir pasal nak cari sponser hadiah pulak...Alhamdulillah berkat kesungguhan dapat la beberapa sumbangan hamper dari kelab kebajikan hospital, sumbangan- sumbangan individu...pehh...rasa terharu pun ade...ade yaang menyokong kelab memancing kami...Terima Kasih kepada pemberi sumbangan...Jasa mu tidak akan di lupakan...Jumlah semua sumbangan ade dapat 7 hamper...alhamdulillah...

so saya pun kene lah bekerja keras nak berjayakan program nie...tulang belakang yang banyak menolong adik saya, ikmal, farid, mus....thanks bro...

kumpul- kumpul nama dapat la 28 orang...saya pun terus deal dengan Dato' Abu Hasan tuan yang empunya kelong nie...saya pun cite laa lebih kurang dengan die...tung tam..tung tam..tung tam..sembang punyer sembang, bincang punyer bincang Dato' Abu Hasan pun dengan murah hatinye menaja hadiah yang lumayan...sayaa dengar rasa nak melompat kat situ je..mane tak nyer seronok rezeki bertambah- tambah...saya pun menerima dengan bebesar hati sebesar- besarnya...nak tau hadiah ape yang Dato nak bagi...Juara - Bilik Penginapan VIP di kelong paradise bernilai RM 480/malam, Kedua- Bilik Penginapan Deluxe bernilai RM 350 dan hadiah Ketiga dapat bilik Dorm bernilai RM 180...Pehhhh saya dengar tu rasa seronoknyer yang teramat..tak sabar nak bagi tau pada ahli- ahli yang pegi...Lagi satu bertambah la lagi kerja saya...nak buat tiket Baucer hadiah pulak...penat bro...tapi tak pe..asaalkan berbaloi buat macam nie kan....
Ini contoh baucer yang saya buat.kalau tengok macam tournement besar ye tak...
hadiah tu semua nyer ade tujuh hamper..tapi kat gambar tu ade 5 je..yang lagi 2 belum kuar dari kereta...
Ok la semua seronok tengok....






Penjelajahan telah bermula

18 Februari 2013, jam 7.00 pagi...Kami semua telah bersepakat untuk berkumpul di kedai Nadia...Sebab semua tau kedai nadia nie...nadia staff hospital juga.tapi die kerani bahagian rekod...mak nadia ade buka kedai makan pagi..so pakat- pakat tunggu sane...orang pertama sampai saya angan adik...tengok kat kedai tak de kereta sape- sape lagi...alamak...dah ramai tarik diri ke nie...saya pun dengan adik pergi isi minyak dulu. Jam 7.30 abg zuri dengan hasirul dah tunggu kat kedai...so kami nak tunggu yang lain- lain pulak...janji pukul 7...yang sampai ade yang pukul 7.30, yang last sekali sampai biase la sape lag si muz nie la...alasan bangun lambat la...nak berjunub la..entah berape lame dalam bilik air pun tak tau...
                                                                                                          






 
Bila semua dah sampai di kedai nadia, kami sarapan dulu. sebab ada yang masih belum sempat sarapan di rumah. sabil minum tu banyak la yang di cerita- ceritakan...










Ni Dr. Asrul..die pun nak join kami...kalau nak tau ade 2 orang peserta yang tak minat mancing, tapi saje syok nak join kami...so gua no hal beb...program ni bukan tetutup...anybody can go...rombongan kali nie tak ramai macam yang di rancangkan..last- last minit ramai yang tak dapat pergi..sebab bos tak luluskan cuti ramai sangat.  Kalau yang mana join pun kene cuti bersyarat...so ramai laa yang tarik diri..bayangkanlah dari senarai 25 dah tinggal 12 je...separuh hilang tu...saya ada juga jemput member- member kat tempat lain...ade 3 orang lagi dari kampar nak join..so come on...Ape pun program tetap diteruskan...Jom bergerak....



Nie tengah berkumpul- kumpul kat depan kedai nadia...

Masa nie laa yang saya rase rugi sangat...sebenaranya masa nak pegi nie, saya dah design satu T-shirt untuk grouo..disebabkan tak boleh siap,so dan buat 4 helai je sebagai contoh..tapi ok laa saya bagi tau kat geng- geng suruh pakai baju hitam..sebab nak tangkap gambar....tengok tu...sume pakai baju hitam..boleh pakat laa U orang...Than kami pun start laa perjalanan kami ke sabak bernam...Amir ngan mahadir dari kampar tunggu kat teluk Intan je...depan hospital teluk intan...so dari batu gajah 3 biji kereta je..best gak konvoi....





Hahaha....sampai dah....tapi bukan sampai kat kelong lagi...nie singgah beli umpan dulu...so kami ade 12 orang..saya bahagikan 3 kumpulan...so satu bekas untuk kongsi 4 orang...satu group ade seratus ekor..cume group saya je lebih sikit..sebab kami masing- masing bawak 3 rod..Jumlah semua udang beli 500 ekor..order  2 minggu sebelum datang...sekor 80 sen..name orang umpan nie lee umpan...




Sementara nak tunggu udang dimasukkan dalam bekas, masing- masing pun sibuk menikmati suasana kampung...ade yang bergambar laa..haii macam-macam dieorang nie...kadang- kadang syok juga tengok gelagat dieorang nie....















Pulak dahhh...yang mamat nie kenape le pulak..duk termenung sorang- sorang nie..teringat aweks kene tinggal ke yeop..tak pe sehari je tido di laut tu..nanti balik bawak ikan bagi aweks yee hasirul....sabar- sabar hasirul, kelong jauh lagi...





 Nie die dah samp[ai kat depan jeti tempat nak naik boat..boat naik dari sini..tapi yang cuaknyer sampai depan jeti, staf kelong takde sorang pun kat dalam tu...alamak, risau pulak aku...saya pun call la Dato'..Rupanyer Dato' terlupa yang hari ni kami naik kelong. so kami kene tunggu laa orang boat datang untuk bawa kami ke kelong.
















Sementara tunggu boat kami duduk laa dulu lepak- lepak kat restoran yang ade kat situ...kelong dah nampak dah dari jauh...dah tak sabar rasanyer nie...orang boat tak juga sampai- sampai...


 haaa...tengok la gelagat sorang kat sini...bosan tunggu boat la tu...sorry laa geng bukan salah gua nie...gua dah set yang the best punyer....sabar ye geng....
 saya masa ni sempat jug alari sekejap nak cari tambahan umpan..sebab ade orang cakap nak kene beli sotong katak pulak..cari laa sotong katak kat tempat nelayan naik ikan...masing- masing nak sepuluh ringgit




Yang ni nama nyer Zakwan...panggil zack...last- last minit die nak pegi..thanks bro backup aku






laaa...termenong lagi si hasirul nie....risaukan sape pulak kali nie...hasirul...hasirul....risau pulak aku dibuatnyer....jangan bro...gua banyak lagi hal tak sattle lagi nie..






Setelah puas menunggu, dalam pukul jam 11 tekong boat pun datang laa untuk bawa kami ke kelong..so nie laa koleksi- koleksi yang dapat di kongsi bersama..
Nie group yang pertama berlepas...ade 3 trip..sekali trip boleh naik 4 orang je..




Yang nie laa Amir ngan mahadir...Geng dari kampar...thanks geng support gua punyer program..nanti boleh join lagi..

Haa..yang ni plak trip ke tiga..trip saya laa...maklum laa urusetia kene last...kene pastikan peserta- peserta semua selamat sampai,baru kami boleh berlepas...
Hehehe...tengah ade peluang,saya sempat juga pos kat tengah laut...nie laa saya ketua program, merangkap ketua kumpulan ahfgarciaX Fishing Team...

 So semua dah selamat sampai atas kelong, apa lagi, masing- masing setting pancing laa...Jom...pancing...




program macm nie best juga...sambil mancing sambil bersantai kan...
 

tengok laa gelagat- gelagat dieoarang nie...








nak tengok gelagat- gelagat dieorang tengan memancing...









Dah sampai tempat macam nie kalau tak snap gambar yang cun- cun buat kenangan rugi la..bak kata orang setakat cerita orang lain pun boleh reka cerita iye tak...posing Dr. Asrul jangan tak posing..






Malam makin menjelang...kami siap dinner tengah laut lagi..kat sane ade chef tolong masakkan untuk kami...tomyam laa,sayur campur, yang paling best siakap 3 masak tiga rase..pehh..best

Nie laa hidangan untuk makan malam kami..nampak selera betul kan...tapi best ooo dapat makan tengah- tengah laut...makan ramai- ramai..rasa rindu pulak kenangan macam nie...bukan senang nak dapat situasi macam ni...













tengok tu..semua selera je makan...kene pulak angin laut...perhhh...

lepas makan santai kejap...sat g  sambung balik pancing yer...


Ehmm...nie laa sikit- sikit koleksi ikan masa di kelong tu...


















Ok laa..nie saya tunjuk sikit laa gambar kelong nie ye..mane laa tau kot- kot lepas nie ade yang merancang nak pegi pulak kan...















tengok nie haa...bukan setakat mancing je...lapang- lapang boleh menonjol bola kejap...table snooker pun ade disediakan...kalau nak tau,yang tak mancing tu, boleh buat aktiviti lain..karaoke pun ada..bak kata orang macam- macam ada....

Upacara penyampaian haidah le pulak
Juara 
Hadiah  :  Baucer Penginapan Bilik VIP bernilai RM 450 untuk 2 orang di Kelong Paradise & Hamper
Naib Juara
               Hadiah  :  Baucer Penginapan Bilik Duluxe bernilai RM 350 untuk seorang di Kelong Paradise & Hamper
Ketiga
Hadiah  :  Baucer Penginapan Bilik Dorm bernilai RM 180 untuk seorang  di Kelong Paradise & Hamper
 Keempat
Hadiah  :  Hamper
Kelima
Hadiah  :  Hamper
 Keenam
Hadiah  :  Hamper
       Ketujuh
Hadiah  :  Hamper
    
Kepada yang tak dapat hadiah tu jangan la terasa hati pulak yer...sebab nie hanya untuk suka- suka je..saje nak berseronok je dengan kawan- kawan...tapi pada saya kita semua adalah juara...sebab tanpa anda semua program ini tak akan berjaya..betul tak...
So selesai lah sudah cerita di kelong paradise nie...Kesempatan ini saya nak ucapkan ribuan terima kasih kepada para peserta yang membantu menjayakan program ini..tanpa anda program ini tak akan terlaksana..saya amat terharu dengan sokongan anda..saya berharap anda akan terus menyokong  ahfgarciaX Fishing Team ini..insyaallah jika ada kesempatan kita akan berjumpa lagi dalam siri pancing yang akan datang...tidak lupa juga para penaja hadiah, terima kasih juga diucapkan kerana anda turut menyokong program ini...kecil atau besar sumbangan anda,tetapi ia amat bermakna bagi kami...
Sekali lagi sekalung Ucapan Terima Kasih buat semua..dan yang membaca blog ini dan yang memberi komen yang membina, terima kasih juga diucapkan...sehingga kita berjumpa lagi

Assalamualikum....





1 comment: